بادکنک

تاریخ پیدایش اولین بادکنک به صورت امروزی به صورت دقیق مشخص نیست، اما گفته می شود که اولین بادکنک لاتکس درسال ۱۸۴۷ توسط جی جی انیگرام در لندن ساخته شد ولی درسال ۱۹۳۰ به تولید انبوه  رسید. امروزه از موادی مانند لاستیک، لاتکس، پلاستیک  استفاده میشود.

لاتکس طبیعی از شیره درخت بلوط گرفته میشود. بادکنکهای معمولی که در رنگها و طرحهای مختلف وجود دارد اکثرا از لاتکس استفاده میشود.

از آنجا که لاتکس طبیعی ماده ای صد درصد طبیعی است و در اثر نور آفتاب و گرمای شدید و آب از بین میرود واگر از لاتکس طبیعی استفاده شود بعد از یکساعت رنگ آن بنفش بنفش می شد، اکسیده می شود و ازبین می رود برای همین هم برای ساخت بادکنک از افزودنیهای شیمیایی استفاده می شود.

لاتکس طبیعی و درختهایی که این ماده از آن بدست می آید در جنگلهای استوایی و برزیل در آمریکای جنوبی بدست می آید.

در فرایند زمان  و با تلفیق مواد طبیعی و افزودنیهای شیمایی دیگر دوام و ثبات اینگونه بادکنکها بیشتر شد به طوریکه امروزه یک بادکنک خوب و استاندارد بعد از بادشدن اگر در معرض گرما و سرمای شدید قرارنگیرد بیش از یک ماه دوام می آورد.

 

مدل های بو بو یا حبابی

درسال ۱۸۲۴ شخصی به نام مایکل فارادی نوعی بادکنک لاستیکی اختراع کرد.او این بادکنک را با گاز هیدروژن پر کرد و سر آن را با دقت  مسدود کرده و نتیجه آن پرواز کردن و معلق ماندن بادکنک هوا بود که باعث  شگفتی و استقبال بسیاری شد.

او دو ورقه لاستیکی را روی هم قرار داد و لبه های آن را پرس کرد و با گاز هیدروژن پر کرد  اما چون گاز هیدروژن بسیار قابل اشتعال  و انفجار است از سال ۱۹۲۲ استفاده آن ممنوع شد و به جای آن از گاز هلیوم استفاده شد.

گاز هلیوم یک گاز غیر سمی و غیر قابل اشتعال است، اما مشکل آن این است که از منافذ بسیار ریز و از بدنه بادکنکهای لاتکس هم خارج میشود و در داخل این با کنکها یک روز بیشتر دوام ندارد زیرا اتمهای هلیوم از اتمهای لاتکس ریزترند و از آنها عبور می کنند.

بنابراین برای حل این مشکل از چسب های مخصوص که  به های فلوت شهرت دارند استفاده میشود  و دوام و ابقای گاز هلیوم را تا ۲۵ برابر افزایش میدهند.

مدل های فویلی و پلاستیکی نیاز به این نوع پوشش ندارند و اگر درست پرس شده باشند و درب آنها محکم بسته شود بیش از یکماه دوام می‌آورند.

انواع بادکنک تبلیغاتی :

  1. معمولی: ساده‌ترین و پرکاربردترین نوع تبلیغاتی هستند. آنها معمولاً به رنگ‌های متنوع و با اندازه‌های مختلف طراحی می‌شوند و می‌توانند با لوگو و طرح‌های سفارشی مشتریان چاپ شوند. این مدل برای رویدادها و مناسبت‌های مختلف مانند جشن‌ها، جشنواره‌ها و همایش‌ها کاربرد دارند.

  2. شکل‌دار:شکل‌های مختلفی مانند حیوانات، اشکال هندسی، اعداد و حروف طراحی می‌شوند. این بادکنک‌ها جذابیت بیشتری نسبت به بادکنک‌های معمولی دارند و می‌توانند نمایان‌گر پیام یا برند خاصی باشند. آنها برای مناسبت‌های خاص مانند جشن‌های تولد و سالگرد تأسیس شرکت‌ها کاربرد دارند.

  3. آلومینیومی: به‌دلیل جنس آلومینیومی خود، بسیار براق و درخشان هستند. آنها همچنین نسبت به بادکنکهای معمولی بادوام‌تر و مقاوم‌ترند. این بادکنک‌ها برای تبلیغات در هوا و در معرض دید همگان مناسب هستند و می‌توانند برای رویدادهای خاص و پیشرفته مورد استفاده قرار گیرند.

  4. چاپ دیجیتال:با استفاده از تکنولوژی چاپ دیجیتال طراحی می‌شوند و می‌توانند هرگونه طرح و تصویری را به‌سادگی بر روی آنها چاپ کرد. این بادکنک‌ها برای کمپین‌های تبلیغاتی که نیاز به چاپ تصاویر و طرح‌های پیچیده دارند بسیار مناسب هستند.

  5. متصل به نخ: به نخ یا طناب متصل هستند و می‌توانند به محل موردنظر بسته شوند. این ویژگی آنها را مناسب برای استفاده در نمایشگاه‌ها، فروشگاه‌ها و دیگر رویدادها می‌کند. همچنین این مدل امکان حرکت و پرواز را فراهم می‌آورند.

کاربرد تبلیغاتی

امروزه از مدل تبلیغاتی همانند گذشته فقط برای سرگرمی و بازی کودکان استفاده نمی شود، بلکه بعنوان یک وسیله موثر، ارزان قیمت و بسیار جذاب نیز جهت چاپ برند تجاری استفاده میشود.

برای استفاده  تبلیغاتی از مدل لاتکسی استفاده بیشتری میشود چون ارزانتر است و علاوه بر اینکه برای چاپ بر روی آن زمان کمتری میگیرد هزینه چاپ نیز کمتر است و راحت تر انجام میشود .

بر روی بادکنک های لاتکسی در ایران در سالهای گذشته با روش سیلک اسکرین دستی چاپ میشد که کیفیت مطلوبی نداشت و به نیروی انسانی زیادی نیز نیاز داشت. اما در سالهای اخیر اکثر دستگاههای چاپ در ایران نیز به صورت اتوماتیک و نیمه اتوماتیک انجام میشود.

مزیت این روش کیفیت بهتر، سرعت بیشتر و قیمت مناسب تر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *