فوت رئیس جمهور و همراهانش

فوت رئیس جمهور خادم الرضا، آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران در راه خدمت به مردم ورسیدن به درجه رفیع شهادت.

روز دوشنبه، آقای رئیسی به همراه الهام علی اف رییس جمهور آذربایجان جهت افتتاح یک طرح مشترک بعنوان سد قیزقلعه سی به شهر تبریز سفر کردند. البته توافقنامه همکاری مشترک دو کشور در زمینه ادامه ساخت و بهره برداری مشترک از سد‌ها و نیروگاه‌های خداآفرین و قیزقلعه سی حدود ۹ سال قبل امضا شده و در سال ۱۳۹۵ در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده بود که این روز‌ها شاهد افزایش ذخیره سازی سد خداآفرین و اتمام سد قیزقلعه‌سی هستیم.

تامین برق به میزان ۲۷۰ گیگاوات ساعت و تامین آب شبکه خداآفرین، در سال و تنظیم آب سالیانه به میزان ۲ میلیارد مترمکعب برای جمهوری ایران و جمهوری آذربایجان از جمله اهداف ساخت سد قیزقلعه‌سی به شمار می‌رود. به دنبال بهره‌برداری از سد قیز قلعه سی حجم آب ذخیره شده در سد خداآفرین که در بالادست سد قیز قلعه سی قرار دارد زمینه توسعه بخش‌های گردشگری، کشاورزی و نیز تولید انرژی برقابی فراهم خواهد شد.

بالگرد حامل آقای رئیسی، رئیس جمهور مردمی و محبوب که برای بازدید از سد خداآفرین و افتتاح چندین طرح ملی و استانی به آذربایجان شرقی رفته بود در هنگام عزیمت از این سد به مقصد پالایشگاه تبریز به علت شرایط نامساعد آب و هوایی ، دچار سانحه شد.

با وجود اعزام ده‌ها گروه امدادی واکنش سریع برای امداد به رئیس‌جمهور و همراهانش، تلاش‌ها برای پیدا کردن بالگرد سانحه دیده به علت مه آلود بودن هوا و سخت گذر بودن منطقه جنگلی و کوهستانی، ساعتها به طول انجامید.

در این سانحه هوایی آقای رئیسی؛ رئیس جمهور و همراهان او از جمله آقای امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه، آیت الله آل هاشم امام جمعه تبریز، رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، و همچنین سرتیم حفاظت رئیس جمهور و خلبانان و کادر پرواز بالگرد به شهادت رسیدند.

در پی اعلام خبر وقوع این سانحه‌ در محدوده «کلیبر و ورزقان» استان آذربایجان شرقی، مقامات عالی‌رتبه نظام و چهره‌هایی از جریان‌های متفاوت سیاسی نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار جمعی از خانواده‌های سپاهیان پاسدار که به مناسبت شب میلاد امام رضا(ع) برگزار شد، با ابراز تاثر از حادثه نگران کننده عصر امروز برای رئیس جمهور و همراهانش، گفتند: امیدواریم خداوند متعال رئیس جمهور محترم و مغتنم و همراهان ایشان را به آغوش ملت برگرداند. همه برای سلامت این جمع خدمت‌گزار دعا کنند. ملت ایران نگران و دلواپس نباشند، هیچ اختلالی در کار کشور به وجود نمی‌آید.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به این سانحه در صفحه شخصی خود در ایکس، برای سلامتی رئیس‌جمهوری و همراهانش دعا کرد.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه نیز در پی وقوع این سانحه در پیامی نوشت: در شب میلاد حضرت علی‌ابن‌موسی‌الرضا برای خادم‌الرضا، رئیس‌جمهوری خدوم و انقلابی و هیئت همراه، صحت و سلامتی مسئلت دارم و دست به دعا برداشته‌ام. همچنین چهره‌های سیاسی همچون سیدحسن خمینی، علی لاریجانی، حسن روحانی، اسحاق جهانگیری، عباس آخوندی، محمدجواد آذری جهرمی نیز در واکنش‌هایی برای سلامتی رئیس‌جمهوری دعا کردند.

محل دقیق فوت رئیس جمهور و همراهانش کجاست؟

بالگرد حامل رئیس‌جمهوری، آیت‌الله آل هاشم امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و چند تن دیگر از همراهانش برای افتتاح سد مرزی «قیز قلعه‌سی» به آذربایجان شرقی سفر کرده بود، در مسیر بازگشت در «جنگل دیزمار» در محدوده عمومی بین ورزقان و جلفا استان آذربایجان شرقی دچار سانحه شد.

یک سوال مهم که در همان ساعات اولیه مفقود شدن رئیس جمهور و همراهانش مطرح شد این بود که چرا عملیات امدادی از عصر روز یکشنبه تا صبح روز دوشنبه ادامه پیدا کرد؟ منطقه‌ای که بالگرد در آن دچار حادثه شده بود، به شدت سنگلاخ و ناهموار بود، در روز حادثه نیز هوای منطقه نامساعد ارزیابی شد و به تدریج نیز بر شدت مه‌آلودگی و باران منطقه افزوده شد.

شرایط سخت منطقه، امدادرسانی را بسیار سخت کرده بود. به همین دلیل نیز حدود ۲۴۰ نفر از امدادگران هلال احمر به منطقه اعزام شده و در روستای اوزی مستقر شدند. همچنین تیم‌های پهپادی، امدادی و مرکز ارتباطات رادیویی هلال احمر در منطقه حضور داشتند.

این پرسش که دولت سیزدهم چه می‌شود، پرتکرارترین پرسش روز بود. بر اساس قانون اساسی کشور و بنا بر تصمیم رهبری، محمد مخبر از صبح روز دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ماه، سکان هدایت دولت را برای حدود ۲ ماه در دست گرفته است، همچنین برای جایگزینی مقام وزارت امور خارجه که بر عهده حسین امیرعبداللهیان بود، علی باقری کنی به عنوان سرپرست انتخاب شده است.

آینده‌ای کمی دورتر نیز شامل انتخاب رئیس جمهور جدید خواهد بود که طبیعتا کابینه خود را نیز خواهد داشت؛ بنابراین چشم انداز ماه‌های آتی نبرد نامزد‌های انتخاباتی خواهد بود. میثم لطیفی، معاون رئیس جمهور گفته است حتی یک روز هم در روند فعالیت دولت اختلالی ایجاد نخواهد شد و تا زمان تحویل امور به دولت بعدی همه چیز به روال سابق پیش خواهد رفت.

مراسم تشییع پیکر شهدای حادثه بالگرد چه زمانی است؟

در متن اطلاعیه شماره ۱ ستاد برگزاری مراسم شهدای خدمت رئیس جمهور شهید ابراهیم رئیسی و همراهان وی آمده است: به استحضار مردم شریف ایران اسلامی می‌رساند در پی شهادت ابراهیم رئیسی و همراهان گرانقدر ایشان در سانحه هوایی روز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، ضمن عرض تسلیت به ساحت مقدس امام زمان (عج) و نایب عظیم الشان ایشان حضرت آیت الله خامنه ای برنامه برگزاری مراسم بزرگداشت و تشییع این شهدای عزیز به شرح ذیل با حضور آحاد ملت شهید پرور ایران اسلامی برگزار خواهد شد.

۱ – مراسم تشییع در استان آذربایجان شرقی روز سه شنبه ساعت ۹: ۳۰ دقیقه صبح در شهر تبریز از میدان شهدا تا مصلی

۲ – مراسم تشییع در استان قم روز سه شنبه ساعت ۱۶ در شهر قم از حرم مطهر حضرت معصومه (س) تا مسجد مقدس جمکران

۳ – مراسم وداع مردم با پیکر شهدای گرانقدر خدمت روز سه شنبه ساعت ۲۱ مصلی امام خمینی (ره) تهران

۴ – مراسم اقامه نماز بر پیکر شهدا و تشییع با حضور عموم مردم در تهران روز چهارشنبه ساعت ۷: ۳۰ صبح از دانشگاه تهران به سمت میدان آزادی

۵ – مراسم گرامیداشت شهدا با حضور هیأت‌های عالی رتبه خارجی چهارشنبه ساعت ۱۶

۶ – مراسم تشییع وداع مردم خونگرم استان خراسان جنوبی با رئیس جمهور محبوب روز پنجشنبه از ساعت ۸ در بیرجند

۷ – مراسم تشییع و تدفین پیکر مطهر رئیس جمهور شهید حضرت آیت الله رئیسی ظهر پنجشنبه مشهد مقدس

بر اساس اطلاعیه شماره ۱ ستاد برگزاری مراسم شهدای خدمت، نکات حائز اهمیت که به جهت تسهیل حضور مردم عزیز و عاشق رئیس جمهور شهید در هیأت دولت تصمیم‌گیری شد، به شرح ذیل است.

۱ – روز چهارشنبه دوم خرداد ماه در کل کشور تعطیل رسمی اعلام می‌شود.

۲ – در استان‌هایی که مراسم تشییع شهدا برگزار می‌شود در خصوص تعطیلی استان با تدبیر استاندار محترم تصمیم‌گیری می‌شود.

۳ – کلیه امتحانات آموزش و پرورش تا انتهای این هفته لغو و زمان بعدی توسط وزارت آموزش و پرورش اعلام خواهد شد.

ستاد برگزاری مراسم شهدای خدمت در اطلاعیه شماره ۱ خود افزود: از عموم ملت شریف و قدرشناس ایران اسلامی دعوت می‌شود همانطور که در تمام سفر‌های استانی دور اول و دوم دولت سیزدهم خادم خود را مورد محبت قرار دادند با حضور در این مراسمات با رئیس جمهور شهید نظام اسلامی و راه و رسم مردمی‌ایشان تجدید عهد کنند.

مجموعه هدایای تبلیغاتی ابن سینا با عرض تسلیت به تمام ملت شریف ایران اعلام میکند. این مجموعه آماده چاپ اطلاعات و پیام های تسلیت شرکت ها و سازمان ها بر روی تمام هدایای تبلیغاتی و مناسبتی میباشد.جهت دریافت قیمت با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *